Okulsuz Bir Toplum!
Günümüzün
En Tartışmalı Eğitim Devrimcisi, İnsani İhtiyaçlarımızı Karşılamak için
Okulları Yeniden Düzenleme Reçetesini Veriyor!
(Harper & Row, 1972)
(Today's most controversial
educational revolutionary gives his prescription for remoking schools to meet
our human needs.)
Okulsuz Toplum (Deschooling Society), Ivan Illich, çev. Celâl Öner, Oda Yayınları, İstanbul, 2006, 142s.
Eğitim sistemleri üzerine yazılan eleştiriler genel itibariyle sistemin nasıl iyileştirileceğini konu almaktadır. Ivan Illich ise, "Okulsuz Toplum" eseri ile eğitim sistemini, okulu ve öğrenimin kurumsallaştırılmasını sorgular. Eğitimi değil mevcut eğitim sistemini eleştirir ve günümüz eğitim sisteminin okullarını eğitim açısından ticari, bölücü ve kısıtlayıcı bulur. Eğitim öğretim için okula gerek olmadığını yani okulsuz toplumu savunur.
Ivan Illich, 1926 yılında Viyana'da
doğmuştur. 1936'dan 1941'e kadar Viyana'da okumuştur fakat 1941 Nazi işgali
sebebiyle Avusturya'dan sürülmüştür. 1951'de Salzburg Üniversitesi'nde ''Tarihsel
Bilginin Doğası Üzerine Bir Araştırma'' başlıklı teziyle doktorasını vermiştir.
NY, Washington Heights' de 1956 yılına kadar rahip olarak görev yapmıştır.
Ivan Illich' in araştırma ve incelemeleri 'çağdaş toplum' üzerinedir. ''Çağdaş toplum, daha fazla kurumsallaşma ve uzmanlaşma üreterek bireyleri kendi kararlarını verme ve kendi yaşamları üzerinde söz sahibi olma hakkından yoksun bırakıyor'' diye düşünür. Yazarın Türkçeye çevrilen diğer yapıtları şunlardır; Tıbbın Öcü, Gender, Geçmişin Aynasında, Şenlikli Toplum.
Eğitimin okul gibi bir araçla, toplumda
sınıf farklılıklarına sebep olduğuna özellikle vurgu yapmaktadır. Zorunlu eşit
okullaşmaya uygun olarak ekonomik eşitlik sağlanması da mümkün değildir. Eşit nitelikte eğitimdeki
her çocuk, zengin çocuğun konumuna çok nadir ulaşabileceğini düşünen Illich,
bunları şöyle ifade etmiştir; ''Eşit eğitim fırsatı, gerçekten de hem arzu
edilebilir hem de uygulanabilir bir amaçtır. Fakat bunu ancak zorunlu
okullaştırma ile mümkün saymak; kurtuluşu, kiliseyle karıştırmak anlamına
gelmektedir.'' (s. 23)
İyi bir eğitimin; ortak ilgi
alanları olan insanları birleştirmekle olabileceğini, sınıf yerine dersin
önemli olduğunu savunmaktadır. Okulun insanları ayırdığını (özellikle maddi
gelir bakımından), tek tip insan ürettiğini ve beyin yıkayan bir yapı olduğunu
söyler. Illich, okullara ek hastanelerin, hapishanelerin vb. de kurumsallaştığını
düşünmektedir ve ''Okul, yaşadığınız topluma ihtiyacınız olduğuna sizi
inandırmaya çalışan bir reklâm ajansıdır.'' demiştir.
Sonuç olarak kurumsallaşmış okulların
bölücü ve etkisiz olduğunu ve eğitimin okulda zorunlu verilmesinin ekonomik
olarak mümkün olmadığını ve toplumu kutuplaştırdığını söyleyen Illich,
etkileyici fikirlerle mevcut sistemi yıkmıştır fakat yeni bir sistem
sunmamıştır.
Kitap, giriş bölümünden ve yedi
makaleden oluşmaktadır. Giriş bölümünde yazar; genel olarak kitabın nasıl
oluştuğundan, konusundan, kimlerin fikir önerilerini barındırdığından ve kitabı
oluşturmasının amacından bahsetmiştir. Eseri ortaya koyma amacını ve yöntemini bu
sözlerle açıklamaktadır; ''İnsan doğasını, dünya görüşümüzü ve dilimizi
şekillendiren modern kurumların sahip oldukları genel sorunu ortaya koymak
istiyorum. Bu nedenle okulu örnek olarak seçtim. Tüzel devletin diğer
bürokratik kurumlarını oluşturan tüketici-aile, siyasi parti, ordu, kilise ve
medyayı sadece dolaylı olarak ele alacağım.'' (s. 14)
Diğer yedi makalenin başlıkları ise şu şekilde sıralanır;
1. Okulu Bir Devlet Kurumu
Olmaktan Neden Çıkartmalıyız?
2. Bir Olgu Olarak Okul
3. Sürecin Kuttörenselleşmesi
4. Toplumsal Kurumların Görünümü
5. Sağduyusuz Tutarlılık
6. Öğrenim Ağları
7. Epimethouscu Bireyin Yeniden
Doğuşu
''Okulsuz Toplum'' eseriyle Ivan Illich; sisteme, kurumlara, kurumsallaşmaya, modern dünyaya başkaldırmıştır. Eğitim sistemini ayrıntılı bir şekilde incelemiş, eğitimin öneminden bahsetmiştir. Öğrenmek ve öğretmek için daha farklı yollar bulmak zorunda olduğumuzu söylemiştir.
Ivan Illich' e göre kaliteli bir eğitim sistemi şu üç amacı gerçekleştirmeye çalışmalıdır:
1. Yaşamının herhangi bir anında mevcut kaynaklara ulaşmak suretiyle bir öğrenim gerçekleştirmek isteyen herkese imkân sağlamalıdır.
2. Bilgi sahibi olanların, bu bilgilerini paylaşmaları konusunda kendilerinden bir şeyler öğrenmek isteyenleri bulmalarına yetki tanımalıdır.
3. Halka, yeteneklerinin ortaya çıkmasını sağlayabilecek bir imkân olarak, bir konuyu onlara sunmak isteyenler için gereken her türlü olanağı sağlamalıdır.
Lakin bu sistemin kurulmasının ve uygulanmasının olasılığı çok düşüktür.
Mevcut düzenin verimsiz, ayrıştırıcı, etkisiz olmasını eleştirmiş ve bunun sorumlusu kurumsallaşmış okul olduğunu savunup okulsuz toplum fikrini çıkartmıştır. Her ne kadar ortaya koyduğu fikirler etkili ve doğru olsa da yıktığı sisteme alternatif bir sistem sunamamıştır.




Yorumlar
Yorum Gönder