Etkili Öğretmen!

           


               Öğretmen toplumun ideallerine göre tanımlanmamalıdır. Asıl önemli olan öğretmenin sınıftaki davranışlarıdır. Günümüzde de iyi öğretim kavramı yerini etkili öğretime bıraktı ve öğretmen-öğrenci davranışlarının başarı üzerindeki etkisi araştırma konusu haline geldi.

              “Etkili öğretmen nasıl olunur?” sorusuna cevap aranırken; sınıf değerlendirmeleri ve testler ile ölçülen, istenen öğrenci davranışlarının gerçekleşmesine teminat veren bir ilişkiyi gösteren yaklaşık on öğretmen davranışı bulunmuştur.

              İlk beşi, etkili öğretimde temel olduğundan “anahtar davranış” olarak adlandırılmaktadır. İkinci beşli ise anahtar davranışı destekleme görevinde olduğundan “yardımcı davranış” olarak adlandırılır.

ANAHTAR DAVRANIŞLAR

-Dersin Anlaşılırlığı

Öğretmenin anlatımlarının öğrenci için ne kadar açık ve anlaşılır olduğunu ifade etmek için kullanılır.

-Öğretimsel Çeşitlilik

Dersin anlatımı sırasında oluşturulan çeşitlilik ve esneklikle ilgilidir.

-Öğretmenin Göreve Uyumu

Öğretmenin sınıfta akademik bir konuyu anlatmaya harcadığı zamanı açıklamak amacıyla kullanılır.

-Öğrenme Sürecinde Yer Alma

Öğrencilerin aktif olarak öğrenmeye harcadığı zamanı ifade eder. Öğrencilerin sürece, konulara, materyalleri öğrenmeye harcadıkları zamandır.

-Öğrenci Başarı Oranı

Öğrencilerin ödevlerini ve anlatılan konuları anlayıp uygulamalarının ne oranda olduğunu ifade eder.

 

YARDIMCI DAVRANIŞLAR

-Öğrencilerin Fikir Ve Desteklerinden Faydalanma

Öğrenci katılımını teşvik etmek ve dersin amaçlarını gerçekleştirmek için öğrencilerin verdikleri tepkileri kabul etmeyi, düzenlemeyi, uygulamayı, karşılaştırmayı ve özetlemeyi içeren bir davranıştır.

-Dersin İçeriğini Yapılandırma

Öğretmenlerin ders düzenlemesi için yaptığı yorumlara ve dersi özetleyiş şekillerine yapılandırma denilir.

-Soru Sorma

Konu hakkında sorulan sorular sayesinde öğretmenler doğrudan öğrencilerin konuya olan hakimiyetlerini anlar. Süreç soruları ise ezberlenenin tekrarlanmasını isteyen konu hakkındaki sorular aksine daha fazla düşünme ve yorumlama yeteneği gerektirmekte ve herkesin kendi kişisel yorumlarını kullanarak cevaba ulaşmasını sağlar.

-Araştırma

Genel bir sorunun biçimini alabilir ya da bir cevabın açıklanmasının ortaya çıkması, cevap ile ilgili daha fazla bilginin istenmesi ya da öğrencinin cevabının yeniden yönlendirilmesi olarak açıklanır.

-Öğretmen Duygusu

Öğrenciler, öğretmen davranışlarının altında yatan niyetlerin ve duyguların iyi birer alıcısıdırlar ve çoğunlukla buna göre davranırlar. Şevkli olan bir öğretmenin; yüz ifadeleri, ses tonu, jest ve hareketleri ile öğrencilerin dikkatlerini çekmesi daha olasıdır ve onları bu tür davranışlar göstermeyen birine göre daha üst düzey başarıya güdüler.

.

.

Kaynak:

Etkili Öğretim Yöntemleri; Araştırma Temelli Uygulama (Çeviri Editörü: Prof. Dr. M. Bahaddin ACAT, 2015) / (Effective Teaching Methods; Research-Based Practice) (Gray D. Borich, 1988)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A'dan Z'ye Pozitif Disiplin Kitabı Kavram Haritası!

Eğitimde Araştırma Kaynakça!

'Alan Seçimi' Literatür Taraması!