Etkili Öğretmen!
Öğretmen toplumun ideallerine göre tanımlanmamalıdır. Asıl önemli olan öğretmenin sınıftaki davranışlarıdır. Günümüzde de iyi öğretim kavramı yerini etkili öğretime bıraktı ve öğretmen-öğrenci davranışlarının başarı üzerindeki etkisi araştırma konusu haline geldi.
“Etkili öğretmen
nasıl olunur?” sorusuna cevap aranırken; sınıf değerlendirmeleri ve testler ile
ölçülen, istenen öğrenci davranışlarının gerçekleşmesine teminat veren bir
ilişkiyi gösteren yaklaşık on öğretmen davranışı bulunmuştur.
İlk beşi,
etkili öğretimde temel olduğundan “anahtar davranış” olarak adlandırılmaktadır.
İkinci beşli ise anahtar davranışı destekleme görevinde olduğundan “yardımcı
davranış” olarak adlandırılır.
ANAHTAR DAVRANIŞLAR
-Dersin Anlaşılırlığı
Öğretmenin anlatımlarının öğrenci için ne kadar açık ve
anlaşılır olduğunu ifade etmek için kullanılır.
-Öğretimsel Çeşitlilik
Dersin anlatımı sırasında oluşturulan çeşitlilik ve
esneklikle ilgilidir.
-Öğretmenin Göreve Uyumu
Öğretmenin sınıfta akademik bir konuyu anlatmaya harcadığı
zamanı açıklamak amacıyla kullanılır.
-Öğrenme Sürecinde Yer Alma
Öğrencilerin aktif olarak öğrenmeye harcadığı zamanı ifade
eder. Öğrencilerin sürece, konulara, materyalleri öğrenmeye harcadıkları zamandır.
-Öğrenci Başarı Oranı
Öğrencilerin ödevlerini ve anlatılan konuları anlayıp uygulamalarının
ne oranda olduğunu ifade eder.
YARDIMCI DAVRANIŞLAR
-Öğrencilerin Fikir Ve Desteklerinden Faydalanma
Öğrenci katılımını teşvik etmek ve dersin amaçlarını gerçekleştirmek
için öğrencilerin verdikleri tepkileri kabul etmeyi, düzenlemeyi, uygulamayı,
karşılaştırmayı ve özetlemeyi içeren bir davranıştır.
-Dersin İçeriğini Yapılandırma
Öğretmenlerin ders düzenlemesi için yaptığı yorumlara ve
dersi özetleyiş şekillerine yapılandırma denilir.
-Soru Sorma
Konu hakkında sorulan sorular sayesinde öğretmenler doğrudan
öğrencilerin konuya olan hakimiyetlerini anlar. Süreç soruları ise ezberlenenin
tekrarlanmasını isteyen konu hakkındaki sorular aksine daha fazla düşünme ve
yorumlama yeteneği gerektirmekte ve herkesin kendi kişisel yorumlarını kullanarak
cevaba ulaşmasını sağlar.
-Araştırma
Genel bir sorunun biçimini alabilir ya da bir cevabın
açıklanmasının ortaya çıkması, cevap ile ilgili daha fazla bilginin istenmesi
ya da öğrencinin cevabının yeniden yönlendirilmesi olarak açıklanır.
-Öğretmen Duygusu
Öğrenciler, öğretmen davranışlarının altında yatan
niyetlerin ve duyguların iyi birer alıcısıdırlar ve çoğunlukla buna göre
davranırlar. Şevkli olan bir öğretmenin; yüz ifadeleri, ses tonu, jest ve
hareketleri ile öğrencilerin dikkatlerini çekmesi daha olasıdır ve onları bu
tür davranışlar göstermeyen birine göre daha üst düzey başarıya güdüler.
.
.
Kaynak:
Etkili Öğretim Yöntemleri; Araştırma Temelli Uygulama (Çeviri Editörü: Prof. Dr. M. Bahaddin ACAT, 2015) / (Effective Teaching Methods; Research-Based Practice) (Gray D. Borich, 1988)
Yorumlar
Yorum Gönder