Hayatımızdaki Etkili Öğretmenler!
Etkili öğretmen kavramını bir önceki yazımda birlikte incelemiştik. Şimdi de bu etkili öğretmen davranışlarına sahip, gerçek hayatımızda var olan bir öğretmeni inceleyeceğiz. Bu öğretmeni bulmak için çok uzaklara gitmemize gerek yok. Gözlemlerim sonucu zaten dersimizi işleyen hocamızın etkili öğretmen örneği olduğunu fark ettim. İşte bu öğretmenimin etkili öğretmen olmasını sağlayan davranışları:
Öğretmenimiz sınıfa her zaman güler yüzle ve pozitif enerjilerle
girer. Tüm sınıfa haftalarının nasıl geçtiğini, neler yaptıklarını, bir
sorunları olup olmadığını sorarak bizi tabiri caizse uyandırır. Bazı günler
eğer ödevimiz veya yapmamız gereken proje varsa bu konular hakkında sorular
sorar; ödevin kolay mı zor mu geldiği, ödevi yaparken asıl istenilen kazanımı
anlayıp anlamadığımızı, bu ödevin bize ne kattığı ne kazandırdığı gibi…
Yukarıda bahsettiğim özellikleriyle öğretmenimizin yardımcı
davranışlar olarak geçen “öğretmen duygusu” ve “soru sorma” davranışlarına
sahip olduğu sonucuna varabiliriz. Öğretmenin coşkulu bir şekilde sınıfta
bulunması öğrencilerin başarı oranını olumlu anlamda etkiler ve katılımı
artırır. Aynı zamanda öğretmenin sorduğu süreç soruları sayesinde tüm
öğrenciler dikkatini derse verir. Zaten öğrencilerin doğrudan deneyimleri ve
sınıf diyaloğu en önemli öğretimsel araçlar olarak görülür. Biz de deneyimlerimizi
her ders birbirimizle paylaşmaktayız.
Sınıfla yapılan bu kısa sohbetten sonra herkesin dikkatini
üzerine çekmiş bir şekilde derse geçiş yapar. Önceki hafta nelerden
bahsettiğimizi özetleyip hatırlattıktan sonra bizlere görev olarak verdiği
okuma yazma veya analiz etmelerimiz hakkındaki düşüncelerimizi ifade etmemiz için
bizlere hak verir. Öğrenciler söz isteyerek fikirlerini sınıfa açıklar ve
böylece birbirimizin düşündükleri hakkında yorum yapar ve tartışırız. Daha sonra
öğretmenimiz bu ders işleyeceğimiz konuyu bizlere anlatır ve ders sonunda da
yine bu konu hakkında yapmamızı istediği ödevlendirmeyi yapıp diğer derste
nelerden bahsedeceğimizi kısaca söyler ve sorumuz yoksa dersi bitirir.
Yukarıda özetlediğim ders içeriğimizde ele alacağımız ilk
davranış, anahtar davranışlardan “dersin anlaşılırlığı”. Bu davranışıyla
öğretmenimiz hepimizin kavrayabileceği bir dilde ve düzeyde konuyu anlatmayı
başardığını söyleyebilirim. Süreç içinde öğretmenimiz bize sürekli önceki ders
sonraki ders ve o anki derste işlenecek konuyu kısaca söyler ve geriye dönük tekrarlar
yapar. Bu sayede gerçekten de derste bizi sürekli olayların içerisinde tutmayı
da başarır.
İkinci anahtar davranışı ise “öğretmenin göreve uyumu”.
Öğretmenimizin her ders bize önceden işlenen konuların özetini, planda işlememiz
gereken kısmı ve gelecek derste işlenecek hazırlanmamız gereken kısmı
söylemesiyle; ders sırasında da bu plana sadık kalmasıyla bu davranışı da
başarıyla gerçekleştirdiğini söyleyebiliriz.
Üçüncü anahtar davranış olan “öğretimsel çeşitlilik”
davranışı ile öğretmenimiz, bizim derse daha çabuk entegre olmamızı sağlar. Bu öğretimse
çeşitlilik bazen konu hakkında okumamızı istediği bir kitap olur veya konu
hakkında bize yardımcı olabilecek bir uygulama, en çok da derslere soruyla
başlamak… Aynı zamanda bu sorulara olan cevabımıza sözlü ödüller vererek bizi
daha da cesaretlendirir.
Son etkili öğretmen davranışımız ise yardımcı davranışlardan
“öğrencilerin fikir ve desteklerinden faydalanma”. Öğretmenimiz bu
davranışı ders başlangıcında bize yönelttiği sorularla ve bu sorulara verdiğimiz
cevapları kabul etmesi, değiştirmesi, karşılaştırması veya özetlemesiyle
yapmaktadır. Biz öğrenciler arasında olan diyalog sayesinde bizler, fikirlerimizden
yararlanarak yorum yaptığımız bilgiyi daha iyi içselleştirebilmekteyiz.
Bu davranışlarına bakarak öğretmenimizin, etkili öğretmen örneği
olduğunu tekrar söyleyebiliriz. Böyle bir öğretmene sahip olduğumuz için çok
şanslıyız. Dünya üzerindeki tüm eğitimcilerin bu etkili öğretim yöntemlerini
kullanması dileğiyle…
Yorumlar
Yorum Gönder