Hayatımızdaki Etkili Öğretmenler!

       


        Etkili öğretmen kavramını bir önceki yazımda birlikte incelemiştik. Şimdi de bu etkili öğretmen davranışlarına sahip, gerçek hayatımızda var olan bir öğretmeni inceleyeceğiz. Bu öğretmeni bulmak için çok uzaklara gitmemize gerek yok. Gözlemlerim sonucu zaten dersimizi işleyen hocamızın etkili öğretmen örneği olduğunu fark ettim. İşte bu öğretmenimin etkili öğretmen olmasını sağlayan davranışları:

        Öğretmenimiz sınıfa her zaman güler yüzle ve pozitif enerjilerle girer. Tüm sınıfa haftalarının nasıl geçtiğini, neler yaptıklarını, bir sorunları olup olmadığını sorarak bizi tabiri caizse uyandırır. Bazı günler eğer ödevimiz veya yapmamız gereken proje varsa bu konular hakkında sorular sorar; ödevin kolay mı zor mu geldiği, ödevi yaparken asıl istenilen kazanımı anlayıp anlamadığımızı, bu ödevin bize ne kattığı ne kazandırdığı gibi…

        Yukarıda bahsettiğim özellikleriyle öğretmenimizin yardımcı davranışlar olarak geçen “öğretmen duygusu” ve “soru sorma” davranışlarına sahip olduğu sonucuna varabiliriz. Öğretmenin coşkulu bir şekilde sınıfta bulunması öğrencilerin başarı oranını olumlu anlamda etkiler ve katılımı artırır. Aynı zamanda öğretmenin sorduğu süreç soruları sayesinde tüm öğrenciler dikkatini derse verir. Zaten öğrencilerin doğrudan deneyimleri ve sınıf diyaloğu en önemli öğretimsel araçlar olarak görülür. Biz de deneyimlerimizi her ders birbirimizle paylaşmaktayız.

        Sınıfla yapılan bu kısa sohbetten sonra herkesin dikkatini üzerine çekmiş bir şekilde derse geçiş yapar. Önceki hafta nelerden bahsettiğimizi özetleyip hatırlattıktan sonra bizlere görev olarak verdiği okuma yazma veya analiz etmelerimiz hakkındaki düşüncelerimizi ifade etmemiz için bizlere hak verir. Öğrenciler söz isteyerek fikirlerini sınıfa açıklar ve böylece birbirimizin düşündükleri hakkında yorum yapar ve tartışırız. Daha sonra öğretmenimiz bu ders işleyeceğimiz konuyu bizlere anlatır ve ders sonunda da yine bu konu hakkında yapmamızı istediği ödevlendirmeyi yapıp diğer derste nelerden bahsedeceğimizi kısaca söyler ve sorumuz yoksa dersi bitirir.

        Yukarıda özetlediğim ders içeriğimizde ele alacağımız ilk davranış, anahtar davranışlardan “dersin anlaşılırlığı”. Bu davranışıyla öğretmenimiz hepimizin kavrayabileceği bir dilde ve düzeyde konuyu anlatmayı başardığını söyleyebilirim. Süreç içinde öğretmenimiz bize sürekli önceki ders sonraki ders ve o anki derste işlenecek konuyu kısaca söyler ve geriye dönük tekrarlar yapar. Bu sayede gerçekten de derste bizi sürekli olayların içerisinde tutmayı da başarır.

        İkinci anahtar davranışı ise “öğretmenin göreve uyumu”. Öğretmenimizin her ders bize önceden işlenen konuların özetini, planda işlememiz gereken kısmı ve gelecek derste işlenecek hazırlanmamız gereken kısmı söylemesiyle; ders sırasında da bu plana sadık kalmasıyla bu davranışı da başarıyla gerçekleştirdiğini söyleyebiliriz.

        Üçüncü anahtar davranış olan “öğretimsel çeşitlilik” davranışı ile öğretmenimiz, bizim derse daha çabuk entegre olmamızı sağlar. Bu öğretimse çeşitlilik bazen konu hakkında okumamızı istediği bir kitap olur veya konu hakkında bize yardımcı olabilecek bir uygulama, en çok da derslere soruyla başlamak… Aynı zamanda bu sorulara olan cevabımıza sözlü ödüller vererek bizi daha da cesaretlendirir.

        Son etkili öğretmen davranışımız ise yardımcı davranışlardan “öğrencilerin fikir ve desteklerinden faydalanma”. Öğretmenimiz bu davranışı ders başlangıcında bize yönelttiği sorularla ve bu sorulara verdiğimiz cevapları kabul etmesi, değiştirmesi, karşılaştırması veya özetlemesiyle yapmaktadır. Biz öğrenciler arasında olan diyalog sayesinde bizler, fikirlerimizden yararlanarak yorum yaptığımız bilgiyi daha iyi içselleştirebilmekteyiz.

        Bu davranışlarına bakarak öğretmenimizin, etkili öğretmen örneği olduğunu tekrar söyleyebiliriz. Böyle bir öğretmene sahip olduğumuz için çok şanslıyız. Dünya üzerindeki tüm eğitimcilerin bu etkili öğretim yöntemlerini kullanması dileğiyle…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A'dan Z'ye Pozitif Disiplin Kitabı Kavram Haritası!

Eğitimde Araştırma Kaynakça!

'Alan Seçimi' Literatür Taraması!