Öğrenme Stilleri Doğrudan Öğretim Yöntemli Ders Planlaması!
Konu: Öğrenme Stilleri
Düzey: Orta Okul
Hedefler: Öğrenci öğrenme stillerini bilir.
Öğrenci yatkın olduğu öğrenme stillerini
bilir.
Yatkın olunan öğrenme stillerine göre
çalışılmaya başlanır.
Ortamsal Koşullar: Bir sınıfın tüm öğrencilerinin sığabileceği bir konferans odası, sunuma dikkat çekecek şekilde ayarlanmış ışık düzeyi, odanın içindeki dikkat dağıtabilecek unsurlar kaldırılmış, gürültüden uzak, sıcaklık düzeyi normal derecede.
Materyal
Kullanımı: Konu
ile ilgili hazırlanıp öğrencilere sunumdan önce dağıtılan infografikler.
Zaman
Planlaması: Sunum
için 30 dakika.
Yöntem
Seçimi: Doğrudan Öğretim Yöntemi
Öğrenme
Süreci:
-Dikkat
Çekme
Verilen
eğitim için hazırlanmış slayttın başlık sayfası tüm öğrencilerin dikkatini toplayacak
nitelikte olmalıdır. Bu dikkat çekici unsur, renklerle veya konu ile ilgili
zıtlıklarla sağlanabilir. Aynı şekilde dikkati üzerine çekmek isteyen öğretmen
de zıt ifadeleri veya çelişkileri kullanabilir. Buna ek olarak konuyla ilgili tek
doğru cevap aramayan, giriş soruları sorabilir. Bu sorular hem öğrencilerin dikkatini
çekecek hem de önceki öğrenmelerini konuyla bağdaştırarak kolay öğrenmelerini
sağlayacak düzeyde olmalıdır.
-Motivasyon
Eğitimin
biliş kısmı için hazırlanan sunum, öğrenciyi sıkmadan ve bıktırmadan ilerlemeli
ve buna ek olarak anlaşılır ve eğlenceli olmalıdır. Bu açıdan bıktırmamak için
sunumu olabildiğince kısa ve öz hazırlamak gerekmektedir. Aynı şekilde
eğlenceli olması açısından da sunumda kullanılan materyallerin öğrencilerin
hoşuna gidecek ve dikkatlerini dağıtmayacak düzenlemelerle hazırlanması
gerekmektedir. Verilen eğitimin etkililiği, öğrencilerin bu eğitimin yararlı ve
kullanışlı olduğunu düşünmesiyle artacaktır. Bu etki, öğrencilerin eğitimde
verilen kazanımları uygulayabileceğine dair inançları ile katlanarak artacaktır.
-Öğrencileri
Hedeflerden Haberdar Etme
Verilen
eğitimi öğrencilerin anlayabileceği açıklıkta yapmak kadar önemli olan bir
diğer husus ise öğrencinin bu eğitimin amacının ne olduğunu, neler içerdiğini
ve neler kazandıracağını bilmesi gerekliliğidir. Sunuma başlamadan önce bu
eğitimin amacını ve neler içerdiğini öğrencilere açıkladıktan sonra sunum
sonunda neler kazanacaklarını ve nelerin bilincinde olacakları hakkında
bilgilendirilmeliler.
-İçerik
Sunma
Eğitim için hazırlanan sunum ve
diğer materyallerin içeriği bakımından nasıl olacağını diğer başlıklar altında
değinilmiştir. Ancak bunlara ek olarak sunumun içeriğinin özgün olması ve seçilen
gruba hitap edecek düzeyde olması gerekmektedir. Aynı şekilde her bilginin sunumda
verilmesindense sadece ihtiyaç duyulan ve bunu kısa ve öz anlatan bir şekilde
bilginin sunulması uygundur. Kısa ve öz olmasının gerekliliği önemlidir ancak
tüm öğrencilere hitap etmesi ve hepsi için anlamlı olması bakımından sunumda öğretimsel
çeşitliliğin artırılması da önemlidir.
-İstenilen
Davranışı Ortaya Çıkarma
Zaman planlaması bölümünde de ifade
edildiği üzere, sunum için verilen 10-15 dakikanın sonunda değerlendirme süreci
başlar. Bu değerlendirme sürecinde öncelikle öğrencilere sunum hakkında
akıllarında bir soru işareti kalıp kalmadığı sorulmalıdır. Sunum hakkında gelen
sorular ardından öğretmenin öğrencilere sunum hakkında soru yöneltmesi
gerekmektedir. Bu sorular sunumun kafalarında oturup oturmadığını ölçen kişisel
sorular (örneğin; Mehmet sunumda öğrendiklerine göre senin yatkın olduğun
öğrenme stili sence hangisi?) olacağı gibi bu sorular tartışma ve karşılaştırma
ortamı yaratacak düzeyde de (örneğin; Sizce Mehmet’in sunduğu gerekçelere göre
seçtiği stil doğru mu?) olabilir.
-Geribildirim
Bu kısımda az önce öğrencilerin verdiği
cevapları uygun bir geri bildirimle karşılamak önemlidir. Verilen cevaba
gösterdiğimiz tepki öğrenci için çok önem teşkil etmektedir. Öğrenci sunumdan
sonra kendi yatkın olduğu öğrenme stilini doğru analiz etmişse ‘Çok güzel’,
‘Aferin’ gibi geri bildirimler yapılmalı. Aynı şekilde öğrencinin
cevabı doğru analiz edilmemişse ‘İyi deneme’, ‘Tekrar
düşünelim’ gibi geri bildirimler verilmelidir.
-Öğrenme
Ürünlerini Değerlendirme
Verilen eğitimin amacına ulaşıp
ulaşmadığını bilmek için çeşitli değerlendirmeler yapılabilir. Bu
değerlendirmelerin en genel hali, eğitim verilen öğrencilerin yatkın olduğu öğrenme
stiline göre çalıştıklarında eğitim başarılarındaki artış oranına bakmak ve bu
artışı değerlendirmektir. Değerlendirmelerin en özelleşmiş hali ise
öğrencilerin bireysel istekleri üzerine bu konuda beraber süreci yürütmek ve düzenli
aralıklarla bu çalışmaların sağladığı başarı artışının ölçülüp değerlendirilmesidir.
Bu değerlendirmelerden elde edilecekler, öğrencilerin bu eğitimden neler
kazandıkları hakkında bilgiler sağlayacaktır.
.
.
Kaynak:
Etkili Öğretim Yöntemleri; Araştırma Temelli Uygulama (Çeviri Editörü: Prof. Dr. M. Bahaddin ACAT, 2015) / (Effective Teaching Methods; Research-Based Practice) (Gray D. Borich, 1988)
Yorumlar
Yorum Gönder