Öğretim Yöntemleri Raporu!
Öğretim yöntemleri; dersin işleyişini kolaylaştıran, öğrenciye yardımcı olan, çeşitlilik sayesinde farklı öğrenmeleri ortadan kaldıran ve doğru kullanıldığında çok güzel sonuçların alındığı eğitim stratejileridir. Öğretim yöntemlerinin dört adet çeşidi vardır. Bunlar;
1) Doğrudan Öğretim Yöntemi
2) Dolaylı Öğretim Yöntemi
3) Öz Yönetimli Öğretim Yöntemi
4) İş Birlikçi Öğretim Yöntemi
Bu yöntemlerden ilki, en çok
kullanılan ve temel olan öğretim yöntemidir. Bilgi direkt eğitmenden öğrenciye
sunulur. Eğitmen aktarılan konuyu öğrencinin anlayıp anlayamadığını değerlendirmeler
sonucu belirler.
İkinci
yöntem ise dolaylı öğretimdir ki bu da kullanılan ikinci temel yöntemdir. Bu
yöntemde eğitmen öğrencilere konunun genel resmini çizip ana hatlarını aktarır.
Öğrencilerle birlikte sorularla konun temeline inilebilir.
Üçüncü
yöntem olan öz yönetimli öğrenmeler genellikle yetişkin eğitiminde kullanılan
bir yöntemdir. Genelde çocukların öğrenmelerinde yardıma ihtiyacı olduğundan bu
yöntem az miktarda tercih edilir. Yetişkin eğitimi için kullanılan bu yöntem
aslında yetişkinlerin benlik duyguları geliştiğinden ve tecrübe sahibi bireyler
olduklarından dolayı otorite/sıkı yönetim içermediğinden tercih edilir.
Yetişkinler kendi tercihlerini aktarabileceği, problemlerini çözebilecekleri,
zamanlarını boşa harcadıklarını düşünmedikleri yöntem olan öz yönetimli eğitim
ile büyük gelişmeler kaydederler.
Dördüncü
yöntem ise dönem içinde en az bir kere kullanılan proje gibi çeşitleri olan
işbirlikçi öğretimdir. Bu yöntem genellikle sorumluluk, paylaşım, sosyallik,
fikir tartışmaları, sunum yeteneği geliştirdiğinden dolayı birçok olumlu yanı
vardır ve kullanılması da gereklidir. Öğrenciler bu yöntemde öğretmenin gözlemi
altında araştırmalarını yapıp projelerini hazırlarlar. Her grup üyesinin de
etkin rol oynaması önemlidir. Daha sonra proje sunulur ve öğretmen değerlendirmesini
yaparak geri bildirim sağlar.
Öğretim
teknik ve yöntemleri, etkili bir eğitimin en temel değişkenidir. Öğrenci farklılıklarına
göre çeşitlendirilmesi gerekir, konunun farklılığına göre çeşitlendirilmesi
gerekir. Öğretim yöntemlerinin çeşitliliği ile sınıftaki kültürel, bireysel ve
fiziksel farklılıklar ciddi oranda azalır, konunun sıradan anlatımlara göre
daha hızlı ve kolay kavranılır. Bu yöntemlerin kullanımında daha birçok açıdan
olumlu dönütleri olur.
Öğretim yöntemlerinin çeşitliliği
kadar önemli olan konu da eğitmenin bu yöntemleri doğru ve anlamlı
kullanmasıdır. Hangi konunun hangi yöntemle daha güzel aktarılacağı, hangi
öğrencinin öğrenme stiline göre hangi yöntemi seçeceğini bilmeyen bir öğretmenin
etkili öğretiminden söz edilmez.
Kişisel görüşüm olarak
söyleyeceklerim ise bu yöntemlerin yeterli kadar ve gerektiği kadar etkili
kullanılmadığı yönünde. Öğrencileri tanıyı konuları incelemelerini
gerektirdiğinden dolayı genelde öğretmenlerin bu yöntemlerin hepsini
kullandıkları söylenemez. Geneli ilk yöntem olan en sade ve kolayı “Doğrudan
Öğretim Yöntemi” ni kullanır. Öğrencilerin farklılıkları yüzünden çeşitlenmesi
gereken ama öğretmenin sadece bu yöntemle konuları anlatmasıyla anlayanların şanslı
olduğunu, anlamayanların da kendilerinin çabalayarak öğrenmelerini
gerçekleştirmeleri gerektiğini söyleyebilirim. Bu anlamayan öğrencilerin kendi
kendilerine çabalamasına da öz yönetimli öğretim yöntemi diyebiliriz aslında.
Bu yöntemlerin önemliliği ve etkinliğinin
daha fazla konuşulup anlatılması gerektiğini düşünüyorum. Tüm öğretmenlerin bu
farkındalığa varması dileğiyle…
Yorumlar
Yorum Gönder