Öğretim Yöntemleri Raporu!

 


Öğretim yöntemleri; dersin işleyişini kolaylaştıran, öğrenciye yardımcı olan, çeşitlilik sayesinde farklı öğrenmeleri ortadan kaldıran ve doğru kullanıldığında çok güzel sonuçların alındığı eğitim stratejileridir. Öğretim yöntemlerinin dört adet çeşidi vardır. Bunlar;

1) Doğrudan Öğretim Yöntemi

2) Dolaylı Öğretim Yöntemi

3) Öz Yönetimli Öğretim Yöntemi

4) İş Birlikçi Öğretim Yöntemi 

            Bu yöntemlerden ilki, en çok kullanılan ve temel olan öğretim yöntemidir. Bilgi direkt eğitmenden öğrenciye sunulur. Eğitmen aktarılan konuyu öğrencinin anlayıp anlayamadığını değerlendirmeler sonucu belirler.

İkinci yöntem ise dolaylı öğretimdir ki bu da kullanılan ikinci temel yöntemdir. Bu yöntemde eğitmen öğrencilere konunun genel resmini çizip ana hatlarını aktarır. Öğrencilerle birlikte sorularla konun temeline inilebilir.

Üçüncü yöntem olan öz yönetimli öğrenmeler genellikle yetişkin eğitiminde kullanılan bir yöntemdir. Genelde çocukların öğrenmelerinde yardıma ihtiyacı olduğundan bu yöntem az miktarda tercih edilir. Yetişkin eğitimi için kullanılan bu yöntem aslında yetişkinlerin benlik duyguları geliştiğinden ve tecrübe sahibi bireyler olduklarından dolayı otorite/sıkı yönetim içermediğinden tercih edilir. Yetişkinler kendi tercihlerini aktarabileceği, problemlerini çözebilecekleri, zamanlarını boşa harcadıklarını düşünmedikleri yöntem olan öz yönetimli eğitim ile büyük gelişmeler kaydederler.

Dördüncü yöntem ise dönem içinde en az bir kere kullanılan proje gibi çeşitleri olan işbirlikçi öğretimdir. Bu yöntem genellikle sorumluluk, paylaşım, sosyallik, fikir tartışmaları, sunum yeteneği geliştirdiğinden dolayı birçok olumlu yanı vardır ve kullanılması da gereklidir. Öğrenciler bu yöntemde öğretmenin gözlemi altında araştırmalarını yapıp projelerini hazırlarlar. Her grup üyesinin de etkin rol oynaması önemlidir. Daha sonra proje sunulur ve öğretmen değerlendirmesini yaparak geri bildirim sağlar.

Öğretim teknik ve yöntemleri, etkili bir eğitimin en temel değişkenidir. Öğrenci farklılıklarına göre çeşitlendirilmesi gerekir, konunun farklılığına göre çeşitlendirilmesi gerekir. Öğretim yöntemlerinin çeşitliliği ile sınıftaki kültürel, bireysel ve fiziksel farklılıklar ciddi oranda azalır, konunun sıradan anlatımlara göre daha hızlı ve kolay kavranılır. Bu yöntemlerin kullanımında daha birçok açıdan olumlu dönütleri olur.

            Öğretim yöntemlerinin çeşitliliği kadar önemli olan konu da eğitmenin bu yöntemleri doğru ve anlamlı kullanmasıdır. Hangi konunun hangi yöntemle daha güzel aktarılacağı, hangi öğrencinin öğrenme stiline göre hangi yöntemi seçeceğini bilmeyen bir öğretmenin etkili öğretiminden söz edilmez.

            Kişisel görüşüm olarak söyleyeceklerim ise bu yöntemlerin yeterli kadar ve gerektiği kadar etkili kullanılmadığı yönünde. Öğrencileri tanıyı konuları incelemelerini gerektirdiğinden dolayı genelde öğretmenlerin bu yöntemlerin hepsini kullandıkları söylenemez. Geneli ilk yöntem olan en sade ve kolayı “Doğrudan Öğretim Yöntemi” ni kullanır. Öğrencilerin farklılıkları yüzünden çeşitlenmesi gereken ama öğretmenin sadece bu yöntemle konuları anlatmasıyla anlayanların şanslı olduğunu, anlamayanların da kendilerinin çabalayarak öğrenmelerini gerçekleştirmeleri gerektiğini söyleyebilirim. Bu anlamayan öğrencilerin kendi kendilerine çabalamasına da öz yönetimli öğretim yöntemi diyebiliriz aslında.

            Bu yöntemlerin önemliliği ve etkinliğinin daha fazla konuşulup anlatılması gerektiğini düşünüyorum. Tüm öğretmenlerin bu farkındalığa varması dileğiyle…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A'dan Z'ye Pozitif Disiplin Kitabı Kavram Haritası!

Eğitimde Araştırma Kaynakça!

'Alan Seçimi' Literatür Taraması!