Araştırmanın Birinci Bölümü!
BİRİNCİ BÖLÜM
1. Giriş
Bu
bölümde araştırmanın; problem durumu, problem cümlesi, alt problemleri, önemi,
sayıltılar, sınırlılıklar ve tanımlar yer almaktadır.
1.1. Problem Durumu
Eğitim
bireyin gelişimini içeren sürece verilmiş bir isimdir. Bu süreç plansız olabileceği
gibi planlı da ilerleyebilmektedir. Planlı eğitime örnek olarak çocukluk
yaşlarımızda başlayıp genç yetişkinlik döneminde son verdiğimiz ilk okul, orta
okul, lise ve üniversite yıllarını verebiliriz. Yaşamımızın belirli döneminde
aldığımız planlı eğitimdeki amaç, kendimizi geliştirmek ve dünyada kendimizi
tanımlayabileceğimiz bir role sahip olmak için özellikler kazanmaktır. Bu
eğitimle kendimizin en iyi versiyonunu yaşamaya yönelik çalışmalar yaparız.
Eğitim ile kendimizin en iyi versiyonu aramakla kalmaz, kendimiz ait hissedip
hayatımıza dair amaçlarımızı belirleyeceğimiz mesleğimizi de bize sunar.
Eğitimin bize kattığı daha birçok hayattan örnekler vardır ancak bu çalışmada
eğitim-meslek konusuna yönelik konular araştırılmaktadır.
Meslek,
en genel tanımıyla “bir kimsenin hayatını kazanmak için yaptığı, kuralları
toplumca belirlenmiş ve belli bir eğitimle kazanılan bilgi ve becerilere dayalı
etkinlikler bütünü” şeklinde ifade edilebilir (Kuzgun, 2009).
Mesleğimiz, bizim kim olduğumuzu söyleyen ve aynı zamanda tanımlayan en önemli
öğedir. Çünkü yaptığımız mesleğimiz, yaşamımızdaki diğer rollerimizi ve
hayattaki konumumuzu etkilemektedir, aynı zamanda düşüncelerimizi ve hayatımızı
şekillendirmektedir. Bireyin sosyal statüsünü (üst sınıf/ orta sınıf/ alt
sınıf), çalışma ortamını (laboratuvar/ okul/ morg/ ev/ uzay/ dağ/ ameliyathane/
atölye…), ilişkilerini (ailesi ile, sevgilisi ile, arkadaşları ile, akrabaları
ile, ev sahibi ile, kasiyer ile, komşusu ile…), yaşam tarzını ve hatta tatil
planlarını belirleyen; yine kişinin yaptığı mesleğidir.
Meslek
seçimi ise “bireyin meslekleri çeşitli yönleri ile değerlendirip ihtiyaç ve
beklentileri açısından istenilen yönleri çok, istenmeyen yönleri az olan birine
yönelmeye karar vermesi” olarak tanımlanabilir (Arsoy, 2010).
Böyle bir kararda bireyin kimsenin etkisi ve baskısı altında kalmadan karar
verebildiği kişisel seçimi önemlidir. Meslek seçimi yolculuğundaki en büyük
adım kişinin özelliklerine ve ilgi alanına uygun olan mesleği bulabilmektir. Sonraki
büyük adım ise liseden mezun olup seçilen mesleğe uygun olan üniversiteyi veya
bölümü kazanmaktır.
Ülkemizde
üniversiteye giriş, 1974 yılından bu yana Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi
(ÖSYM) tarafından merkezi sınavlarla yapılmaktadır (Dökmen, 1992).
ÖSYM
hazırladığı üniversite sınavının zaman zaman ismini, süresini, soru sayısını,
puan ağırlıklarını puan türlerinin mesleki içeriklerini veya ders içeriğini
değiştirmektedir ancak değişmeyen bazı koşullar bulunmaktadır. Bu koşullardan
en önemlisi seçtiğiniz meslek için belirlenmiş puan türüne göre sınava
hazırlanmanız gerektiğidir. Seçtiğiniz mesleğe göre çalışmanız gereken puan
türü, lise ikinci sınıf (10. Sınıf) iken “Alan Seçimi” olarak karşınıza
çıkmaktadır ancak Millî Eğitim Bakanlığı’nda yapılan bu yılki yeni düzenleme
ile alan tercihleri artık 9. sınıfın bitiş zamanı olan haziran-temmuz aylarına
alınmıştır. Alan seçiminde tercih
edebileceğiniz dört alan bulunmaktadır. Bunlar; sayısal (matematik-fen), sözel
(Türkçe-sosyal), eşit ağırlık (Türkçe-matematik) ve dil (yabancı dil)
bölümlerinden oluşmaktadır.
Üniversite
sınavının (Yükseköğretim Kurumları Sınavı- YKS) ilk basamağını oluşturan “Temel
Yeterlilik Testi” (TYT), öğrencilerin alan seçmeden önce aldıkları (yani 9. ve
10. Sınıf dersleri) ve sorumlu olacakları dersleri (yabancı dil hariç)
içermektedir. Sınavın ikinci basamağı ise alan seçiminin ardından, (11. ve 12.
Sınıf sürecinde) öğrenilen alan derslerinden sorumlu oldukları “Alan Yeterlilik
Testi” nden (AYT) oluşmaktadır.
Hedefledikleri
mesleğin ön koşulu olan “puan türüne” göre alan seçen öğrenciler, üniversite
sınavının AYT kısmında:
-Sayısal
alanını seçmişse; Matematik, Geometri, Fizik, Kimya, Biyoloji
-Sözel
alanını seçmişse; Edebiyat, Dil Anlatım, Tarih, Coğrafya
-Eşit
Ağırlık alanını seçmişse; Matematik, Geometri, Edebiyat, Dil Anlatım, Coğrafya
-Yabancı
Dil alanını seçmişse; Yabancı Dil derslerinden sorumlu olacaktır.
İnsan
hayatında yukarıda belirtildiği gibi büyük öneme ve etkiye sahip olan meslek
seçimini belirleyen alan seçimi, çoğu zaman bilinçsiz ve bilgisiz süreçler
içinde seçilmektedir. Aileler çocuklarını “zeki çocukların okuyabildiği ve adam
gibi mesleklerin kazanıldığı” sayısal alanı seçmeleri için
zorlayabilmektedirler. Aynı şekilde okullarda da dil veya sözel alandan hazırlanarak
meslek seçmek isteyen öğrencilerin “kontenjan azlığı” nedeni ile bu alanlara
özel sınıf açılmaması ve en yakın alana transfer edilmeleri gibi zoraki lan
seçimleri mevcuttur. Bu gibi alan seçimini etkileyen birçok öge bulunmaktadır.
Bunlar toparlanmış bir şekilde; bireyin ilgi alanları, yetenekleri ve seviyesi,
aile ve okul etmenleri gibi çeşitli değişkenler olarak sıralanabilir.
Ancak
bireyin mesleğini ve dolaylı olarak hayattaki birçok değişkeni etkileyen alan
seçimi; bireyin neleri sevip hoşlandığına, vaktini nasıl geçirmek istediğine,
neleri yapabildiğine, mesleğinin ona ne kazandırmasını (para, şöhret,
saygınlık, iyilik duygusu, vatanseverlik…) istediğine, işe gittiğine yapması
gereken görevlerin kişiliği ile uyumuna, mesleki değerlerine göre seçmesi
gereken önemli bir karar verme sürecidir.
İnsan
biricik bir varlıktır. Her bireyin kendine özgü ve farklı sayısız özellikleri
bulunmaktadır. Örneğin aynı anne babanın çocuğu olarak dünyaya gelen
kardeşlerin bile başta kalıtımsal olarak sahip oldukları özellikler olmak üzere
çevresel birçok özellikleri birbirine göre farklılık göstermektedir. Sadece
çevresel değişkenlerin insanları etkileme düzeyleri bile aynı anne babaya sahip
kardeşlerin tamamen farklı iki kariyer alanında yol almaları çok mümkün ve
normaldir (Yeşilyaprak, 2006).
Sonuç
olarak bireyin hayatında büyük öneme sahip olan meslek seçim sürecinin ilk
adımı olan alan seçim döneminde bireyleri etkileyen birçok zorlu ve kaçınılmaz
değişken mevcuttur. Bu değişkenlerde biri olan aile; çocuğun kararında olumlu
rol (destekleyici, yüreklendirici, araştırmacı) üstlenip çocuğunun mutlu bir
hayata adım atarak yaşamdaki amacını keşfetmesinde yardımcı olacağı gibi
olumsuz rol (zorlayıcı, baskıcı, geleneksel) oynayarak çocuğun istemediği ve
sevmediği, başarısız ve mutsuz olabileceği alana “onun için doğru olduğu”
yargısına dayanarak zorla yönlendirebilir.
Aynı
şekilde öğrencinin kendine uygun meslek için seçmesi gereken alanın
yönlendirilmesinde yaşanan okul kaynaklı problemler de olabilmektedir. Yukarıda
belirtildiği gibi istediği alanı kontenjan sorunları nedeniyle seçememiş
öğrenci olabilmektedir. Buna ek olarak rehberlik servisi öğrencinin alan seçimi
döneminde aktif rol oynamamış olabilmektedir. Bu durum öğrencinin rehberlik
servisinden haberdar olmaması, çekinmesi veya yardım edemeyeceklerini
düşünmesinden kaynaklı olabileceği gibi rehberlik servisinin de alan seçimi
döneminde yeterince tanıtımlar ve testler uygulamayıp çalışmalar yapmasından
kaynaklı da oluşabilmektedir.
Tüm
bu açılardan bakıldığında öğrencilerin alan seçimlerini etkileyen değişkenlerin
etkilerinin araştırılıp öğrenilmesi, yaşamın tüm alanında etkili olan meslek
seçimi açısından önemli bir unsur olduğu görülmektedir. Bu sebeple alan
seçimini etkileyen birçok değişkenden en önemli ikisi olan “aile tutumu” ve
“akademik başarı” değişkenlerinin incelenmesi araştırmanın amacı olarak
belirlenmiştir.
1.2. Problem Cümlesi
Lise öğrencilerinin akademik
başarıları ve aile tutumlarının alan seçim kararlarını belirleme düzeyi nedir?
1.3. Alt Problemler
Yukarıdaki temel amaç doğrultusunda
araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır:
(1)
Aile tutumunun akademik başarı üzerinde etkisi var mıdır?
(2)
Öğrencilerin alan seçiminde aile tutumunun etkisi var mıdır?
(3)
Akademik başarının aile tutumu üzerinde bir etkisi var mıdır?
1.4. Araştırmanın Önemi
İnsanların hayatlarında aldıkları
önemli kararlardan biri olan meslek seçimi ve bu yolda atılan en büyük adım
olan alan seçimi önemli bir süreçtir. Bu süreç kişinin kendi gelişim
süreçlerine, çevresel faktörlere, ilgilere, yeteneklere göre farklılık göstermektedir.
Bunun temel nedeni her bireyin seçimini kendi biricikliğine göre
belirlemesinden kaynaklanmaktadır.
Karar
vermekte özgürleşmek hayatın diğer alanlarında olduğu gibi bu alanda da yaş aldıkça artan bir konudur. Alan seçim
kararı da daha ergenlik bitmeden verildiği için aile ve okulun etkisi çocuğun
verdiği kararda büyük öneme sahiptir. Çocuğun ailesinin tutumu, ergenlik
döneminde savaştığımız kimlik karmaşası, akademik başarılar ve başarısızlıklar,
ilgi ve yetenekler, rehberlik servisinin süreç içindeki rolü gibi birçok etken
de yine bu dönemde çocuğun kararını etkileyen unsurlardan bazılarıdır.
Bu
değişkenlerin etkililiğini bilmek ve bunları doğru şekilde değiştirmek alan
seçim sürecini olması gerektiği gibi güzel sonuçlar çıkartacak şekilde geçirilmesini
sağlayacağından bu araştırma alan seçim sürecinde önemli bir yere sahip
olacaktır. Bu açıdan araştırmanın, öğrencilerin alan seçim sürecine katkıda
bulunacağı bilinmektedir.
1.5. Sayıltılar
Araştırmada
kullanılan ölçme aracı geçerli ve güvenilirdir. Katılımcılar anket sorularını
ciddiyet ve samimiyetle cevaplandırmışlardır.
1.6. Sınırlamalar
Bu çalışmanın örneklemi 2021/2022
eğitim öğretim yılının Haziran ayında; Kırıkkale Fen Lisesi, Kırıkkale Osman
Gazi Fen Lisesi, Kırıkkale Atatürk Anadolu Lisesi ve Şehit Nebi Gündoğan
Kırıkkale Anadolu Lisesinde öğrenim gören 11/12. Sınıf öğrencileri ile
sınırlıdır. Öğrencilerden alınan temel bilgiler Öğrenci Bilgi Formu ile
sınırlıdır. Öğrencilerden alınan aile tutum bilgileri Ana-Baba Tutum Ölçeği ile
sınırlıdır.
1.7. Tanımlamalar
Meslek:
Belirli ve planlı bir eğitim sürecinden geçtikten sonra öğrenilen bilgi ve
beceriler doğrultusunda, karşılığında kazanç elde etme amacıyla yapılan
insanlara hizmet etmek faaliyetine denir.
Meslek
Seçimi: Kişinin yaşamının devamında olmak kimlik, kendini ait
hissedeceği ortam ve yaşamda oynamak istediği role göre değişen meslek tercih
etme süreci.
Alan Seçimi: Ortaöğretim kurumlarında ortak özelliklere sahip birden fazla meslek dalını içeren, bilgi ve beceri sunan programlara; alan, bu alanların her bir öğrenci tarafından tercih edilme değişikliklerine alan seçimi denilmektedir.

Yorumlar
Yorum Gönder