Araştırmanın İkinci Bölümü!
İKİNCİ
BÖLÜM
1. Yöntem
Bu
bölümde araştırmanın; yöntemi, evren ve örneklemi, kullanılacak ölçme aracı,
verilerin cinsi ve kaynağıyla
istatistiksel teknikleri açıklanmıştır.
1.1. Araştırmanın Modeli
Bu
çalışma, nicel betimsel araştırma deseni esas alınarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada günümüz verilerinin incelenmesinden dolayı ve on bir ve on ikinci
sınıf öğrencilerinden ölçülebilir bilgi toplanarak verilerin ölçümü
yapılacağından dolayı bu araştırma tekniği tercih edilmiştir (Neuman,
2019).
1.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklem
Araştırmanın
evrenini, 2021/2022 eğitim öğretim yılında Kırıkkale ilinde bulunan dört lisede
(Kırıkkale Fen Lisesi, Kırıkkale Osman Gazi Fen Lisesi, Kırıkkale Atatürk
Anadolu Lisesi ve Şehit Nebi Gündoğan Kırıkkale Anadolu Lisesi) on bir ve on
ikinci sınıfta öğrenim gören 654 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın
örneklemini ise rastlantısal örneklemdir. Veriler toplanmadan önce öğrenciler
demografik özelliklerine göre gruplanır ve bu gruplardan, sıra numarasına göre
10 ve katlarına (10, 20, 30...) denk gelen rastgele (mevcut öğrenci sayısının
%5’i oranında) seçilen öğrenciler;
araştırmanın örneklemini oluşturur.
1.3. Veri Toplama Araçları
Araştırmada
iki adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar; (1) öğrencilerin kişisel
özelliklerinin saptanması amacı ile kullanılan Kişisel Bilgi Formu ve
(2) öğrencilerin ailelerinden etkilenme düzeylerinin saptanması için kullanılan
Ana-Baba Tutum Ölçeğidir. Veri toplama araçlarının açıklamaları aşağıda
belirtilmiştir.
1.3.1. Öğrenci Bilgi Formu
Bu
form, öğrenci ve öğrencinin velisi hakkında bilgi toplanması amacı ile
kullanılmaktadır. Öğrencinin temel bilgileri, hayatı hakkında yüzeysel bilgileri,
anne babası hakkında temel bilgileri; bu form sayesinde edinilir.
1.3.2. Ana-Baba Tutum Ölçeği
Çocuğun
ailesiyle ilişkisini saptamak ve aile yapısını anlamak için kullanılan
ölçektir. Öğrenciye verilen bu formda, öğrencinin anne ve babasını puanlaması
gereken elli adet durum verilir ve ailesinin tutumlarına uygun şekilde puan
vermesi (katılıyorum- katılmıyorum derecelendirmesi) istenir.
1.4. Verilerin
Toplanması ve Analizi
Veri toplama araçları, öğrencilere
sınıflarında ve öğretmenlerinin gözetiminde uygulanmıştır. Yönergelerde
yazılanların yanı sıra sözlü şekilde de gerekenler öğrencilere açıklanmıştır.
Öğrenciler ölçekleri bir ders saati olan 40 dakika içinde cevaplamışlardır.
Toplanan verilerin analizinde “SPSS”
paket programı kullanılmıştır. Araştırmalar istatistik çözümlemelere
geçirilmiştir. Araştırmada toplanan verilerin analiz için; frekans ve yüzde
değerleri kullanılarak tablo oluşturulmuştur. Oluşturulan tablolar sözel olarak
da anlatılmıştır. Çıkan sonuçlara dayanarak önerilerde bulunulmuştur (Turan,
2021).

Yorumlar
Yorum Gönder